Want your
own Fotopage?








 
APA-APA AJALAH DARIKU

By: Rohayati Mahmud

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 29-Jan-2008 12:23 Email | Share | Bookmark
Jom buat Kuih Apom....

Apom ku siap dihidang
Beberapa keping dah siap.
Apom yg dibelah dua..
 
Adunan dah kembang...
Ini dia kuali yg digunakan utk lenggang Apom nie.
Kita sangatlah suka makan kuih apom yang kadang-kadang je ada dijual nie ..itupun kat kedai mamak atau India. So hari tu kita dapat resepi nie dari internet gak iaitu dari amy resepi Kuali. So kita pun buatlah bezanya ialah kita tambahlan dalam 1/2 cawan nasi je. Itu pun masa dulu2 pernah buat kuih nie kawan office berbangsa India yang beri katanya kena bubuh nasi. Masa tu kita buat tak jadi pun ...lembik semacam je. Tapi kali ini alhamdullilah cubaan kita membuat apom gunakan resepi ini menjadi. Nah lihatlah hasilnya. So sesiapa yang suka bolehlah cuba buat dan pandai2lah adjust ye...memasak nie subjektik mungkin kalau aduna tu pekat sangat tambahkanlah sedikit air pada adunan tu. Kalau jadi cair tambahkanlah tepung beras sikit. Pandai-pandailah adjust ye. Resepi nie panduan je ...

Apom nie biasanya dimakan dengan kuah santan. Tapi kita buat hari tu makan begitu saja pun sedap. Anak kita cicah dengan sambal tumis ikan bilis...sedap pulak katanya.
Jadi jika buat cicahlah dgn apa yang ada kat rumah..rasanya kari pun sedap jugak begitu juga dengan kuah masak lemak cili api...mesti lagi best.....


Apom yang dah siap....


Nampaknya dah boleh ngaplah ya....


Lihatlah kegebuan apom nie lepas dibelah..



APOM

300 gm rice flour
240-270 ml coconut milk from 1/2 a grated coconut
3/4 tsp instant dried yeast granules
3/4 tsp salt or to taste
60g castor sugar

Combine rice flour, yeast, salt, sugar and coconut milk in a mixing bowl. Stir into a smooth batter then cover with a clean tea towel. Leave mixture to rest for 4-45 minutes or until double in bulk.

Heat a miniature kuali or pan over medium high heat. Lightly grease the kuali with a piece of oiled cloth. Pour a ladle of batter into the kuali. Swirl the batter to coat the kuali evenly, then cover with a lid. Allow to cook for 2-3 minutes over a gentle low heat.

Once the edges are light goldenbrown use a spatula to scrape around under the apom. List it out of the pan a continue with the rest of the batter.

Note: Kita tambah 1/2 cawan nasi (lebih kurang 3 Tbsp nasi)






View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net