APA-APA AJALAH DARIKU

By: Rohayati Mahmud

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Tuesday, 29-Sep-2009 03:39 Email | Share | | Bookmark
Selamat Hari Raya Aidil Fitri buat semua........

kad Raya Nurul
Kad Raya Kmal
Kad Raya Madiha
View all 10 photos...
Lamanya tak update FP ini ..pejam celik2 dah hampir 2 minggu kita berada dibulan Syawal yang mulia ini.

Minta maaf banyak-banyak baru kini dapat update dan ambil kad Raya dari kawan2 Fp ini. Masakan bulan Ramadan banyak lagi tak update dan kuih raya pun belum dapat update lagi so untuk entry ini istimewa untuk mengucapakan "SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI" buat semua yang mengenaliku dan juga sesiapa saja yang singgah sini.

Di kesempatan ini ingin ku ucapkan "Selamat Hari Raya dan maaf Zahir batin" buat semua kakak dan abang serta adik2 ku. Istimewa buat kakakku kak Mah dan Kak Ani di Trengganu, Adikku Suri dan famili di Kuantan, Adikku Wah dan famili di Kemaman,
Abangku Pie dan Kak Idah di Klang, Kak Ana sekeluarga di Klang, Abangku Zali dan Kak Inah sekeluarga di Shah Alam.

Tak lupa buat semua anak-anak saudaraku istimewa buat Hoesni dan Suriati sekeluarga di Trengganu, Suhaiza dan Famili di Damansara, Asri dan isteri di Putra Height , Hairul dan Lin sekeluarga di Kota Damansara, Hafiz dan Suzie di Subang , Razlina dan Razli sekeluarga di Shah Alam dan buat semua anak2 saudara yang masih Solo tu dan bakal kahwin nanti ialah Wan.....ada lapang dan waktu jemputlah kerumah ya....

Begitu juga buat semua ipar duai dan saudara mara dan anak saudara sebelah suamiku di N9 yang telah pun kita bersua muka dan bermaafan baru-baru ini.
(Nanti update gambar ya..)

Walaupun terlambat harap sudilah terima kad raya yang tak seberapa ini dari Kak Yatie buat semua yamg mengenali dan tak kenal tapi ada singgah sini dan member FP dan blog2 yang mengenaliku.



Ini dia Kad Raya dari teman-teman FP yang telah ku ambil dan abadikan disini..dan terima kasih kak Yatie ucapkan ya.....

Ini dari Ida



ini dari Hanaz



ini dari Sweet



Ini dari Kmal



Ini dari Watie & Arin



Ini dari Nurul



Ini dari Nuanza



Ini dari Ezzah dan Suami



ini dari Salleh...(Starbuck)



Ini dari Rina



Ini dari Madiha



Ini dari Baayah...



ini dari Azue



Ini dari Meor



Ini dari Jasmeen



ini dari Zai (Teratak Impian)



Ini dari Kenitra



dari Fiza Nordin



Paling sedih cakap pasal shopping ni yalah cari baju yang muat dengan kita...aduhai kita dah amat gemuk banyak baju berkenan tapi tak satu pun yang masuk saiz kita ni....ingat macam nie rasa nak kurus tapi tak boleh kurus dah rasanya semakin gemuk adalah..apa tidaknya kadang sebelah siang ya..ya nak diet makan sikit je..last2 tengah malam pukul 11.00 gitu bukan main lapar lagi..dan tak peduli kita lantak pi makan lagi....itulah selalu gagal nak kuruskan badan.....selera nie..ada ajelah......

Kita tahun nie gi shopping baju kat Jaya Jusco , gi Parkson Meru -Fist Lady dan Piece.
Anak2 kita muatlah nasib baik masa gi kali kedua shopping bawak Izzati yang baru balik Kedah tu..dapat 2 helai baju yang kira boleh muatlah..so terus beli je....Nampaknya lain kali kena tempahlah....takleh beli ready made..pasal badan..gemuk takda size yang muat......kesian kat kitakan...

Oh ya layan ini gambar gi shopping kat Plaza Shah Alam.....

Ira dh berkenan kasut kat sini......


Banyaknya gelang Kristal..beli satu..masa kat sini....


Singgah pergi rumah abangku Zali..dah keluar dari KPJ..nampaknya beransur pulih tapi masih perlukan kerusi roda...



Oklah ...sampai disini dulu dan jumpa lagi......


Monday, 7-Sep-2009 16:30 Email | Share | | Bookmark
MASAKAN RAMADAN (DAH 17 HARI PUASA) HANTAR IZZATI /JUMPA KAWAN

 
 
 
View all 12 photos...
Assalamualaikum semua.....!

Diam tak diam hari ini dah 17 hari kita berpuasa. Tak lama lagi nak rayalah pulak.

Jom layan masakan yang ku sediakan sepanjang tempoh Ramadan ini..ada gak yang lupa nak snap.....oops klu semua panjanglah pulak entry nie....yg mana sempat ajelah....





Quote:
IKAN MERAH MASAK TAUCU

Bahan-bahan:

1 keping ikan Merah
200ml aair
40 gm taucu
3 ulas bawang putih] dihiris
2cm halia] dihiris
1 biji bawang besar] dihiris
4 biji cili padi -patahkan
1 biji cili hijau] dihiris
1 biji cili merah] "
1 sudu teh serbuk kunyit
Garam dan gula secukup rasa.

Caranya:
1.Lumurkan ikan merah/tenggiri dengan garam dan serbuk kunyit.
Goreng sehingga garing. Ketepikan.
2.Tumis bahan-bahan yang dihiris (bawang dan halia) sehingga naik baunya.
3.Kemudian masukkan taucu dan kacau rata.
4.Masukkan air bersama cili padi,cili hijau dan merah,garam dan gula secukupnya.
5.Setelah mendidih tuangkan keatas ikan yang dah digoreng tadi.
6.Sedia untuk dihidang.




Quote:


SERIKAYA KELEDEK

5 biji telur ayam
2 cawan gula
2 cawan santan pekat
1helai daun pandan
1 biji keledek saiz sedang.
sedikit garam.


Caranya:

1.Keledek dipotong dadu kecil2 dan kemudian dikukus hingga empuk. Ketepikan.
2.Pukul telur dan gula hingga sebati
3.Blend daun pandan dengan 1/2 cawan santan (dari 2 cawan tadi) dan tapis.
4.Kemudian masukkan santan dalam adunan gula dan telur tadi dan kacau rata.
5.Kemudian masukkan ubi keledek tadi kedalam adunan dan kemudian masukkan
dalam acuan atau loyang dan kukuslah hingga masak.




Quote:
ASAM PEDAS PARI.

Bahan-bahannya:

500gm ikan pari (dipotong)
3 biji tomato
3 tangkai daun kesum
110 ml air asam jawa
2 batang serai - diketuk
Minyak masak
Air secukupnya.
Garam

Bahan kisar:

2 ulas bawang besar
4 ulas bawang merah
2cm belacan
1 inci lengkuas
20 tangkai cili kering (rebus dan kisar)

Caranya:

1.Pijarkan minyak dan tumiskan bahan kisar sehingga naik bau
2.Tuangkan sedkit air dan tumis lagi sehingga pecah minyak.
3.Masukkan air asam jawa, daun kesum,serai ikan pari , dan garam
secukup rasa.
4.Akhir sekali masukkan tomato . Bila mendidih sekali lagi tutup api.
5.Siap untuk dihidang.




Quote:
BUBUR JAGUNG

Bahannya:

3 biji jagung manis (dikikis ambil isinya)
2 cawan santan sederhana pekat dan 1 cawan pati santan - dari sebiji kelapa.
1 ketul gula merah dan 3 sudu besar gula putih
Sedikit garam.
1 helai daun pandan.
1 sudu besar biji sagu.

Caranya:

1 Masukkan 2 cawan santan sederhana pekat dan biji jagung serta daun pandan
dalam periuk dan letak atas api dapur biar mendidih kemudian masukkan biji sagu .
2.Kemudian bila sagu dah kembang masukkan gula merah dan gula putih serta sedikit
garam.
3.Bila gula hancur dan mendidih masukkan pula pati santan yg pekat tu dan kacau rata kemudian tutup api bila mendidih sekali lagi.
4.Siap bolehlah dihidang.




Quote:
IKAN TENGGIRI MASAK LEMAK CILI PADI

Bahan-bahannya:

3 keping ikan tenggiri
2 biji terung bulat
15 biji cili padi]
4 biji cili hijau]
1 biji bawang besar]
3 biji bawang merah]-----] dikisar semua sekali
3 ulas bawang putih]
1 inci halia]
1 inci kunyit hidup]
3 cawan santan pekat. (Ambil dari 1 1/2 biji kelapa)
3 batang serai diketuk.
3 keping asam gelugur
Garam dan serbuk perasa.

Caranya:

1. Masukkan santan, bahan kisar,daun kunyit,asam keping dan serai dalam periuk dan kacau sentiasa atas api.
2.Bila dekat nak mendidih masukkan terung bulat yang dibelah empat . Kemudian kacau lagi sehingga terung separuh masak, kemudian baru masukkan ikan Tenggiri,garam dan serbuk perasa kalau suka..
3.Kacau perlahan-lahan sehingga mendidih dan ikan tenggiri masak kemdian tutup api. Siap boleh dihidang.




Quote:


AGAR-AGAR SELASIH

Bahannya:

14 gm agar-agar strip tu.
2 cawan gula
7-8 cawan air.
2 sudu besar biji selasih direndam dalam air dulu.
Sedikit esen rose merah
1 helai daun pandan.
sedikit garam.

Caranya:

1.Rebus agar-agar dengan 7 atau lapan cawan air biar mendidih atau sehingga agar-agar itu hancur semuanya.
2.Kemudian masukkan esen rose merah bersama daun pandan dan juga masukkan gula dan sedikit garam.
3.Bila gula hancur dan dah mendidih masukkan biji selasih tadi (ditapis dulu dari air rendaman) dan kacau rata. Tutup api.
4.Tuangkan dlam acuan atau loyang dan biar ia sejuk. Kemudian boleh dihidangkan.




Quote:
KARI UDANG

Bahan-bahan:

500gm udang sederhana besar.
2cawan santan sederhana pekat dan 1 cawan santan pekat (ambil dari sebiji kelapa)
3 sudu besar rempah kari
2 sudu besar cili kisar
6 ulas bawang merah - dikisar
2 ulas bawang putih - dikisar
1/2 inci halia -dikisar
8 biji bendi - klu suka
2 biji tomato - klu suka
Daun kari kalau suka
Sedikit air asam jawa.
2 biji lada merah - belah dua
2 biji lada hijau -belah dua
Minyak masak secukupnya.

Caranya:

1) Pijarkan minyak dalam periuk dan masukkan semua bahan kisar ..mula-mula bawang dan halia diikuti rempah kari dan cili kisar (dibancuh dengan sedikit air) biar sampai naik bau kemudian letakkan daun kari dan masukkan santan sederhana pekat.
2)Kemudian masukkan bendi, garam, sedikit air asam jawa, bila separuh masak masukkan udang, tomato akhir sekali lada merah dan hijau.
3)Kemudian tuang 1 cawan santan pekat dalam periuk .kacau rata hingga mendidih dan terus tutup api. Siap boleh dihidangkan.


Ini dia kuih yang dah lama terliur tengok kat FP Madiha...baru sekarang dapat membuatnya......(Seakan-akan makan bika ubi lembik kat Trengganu-sedap)


Quote:
TEPONG BOKO UBI KAYU -Dari FP Madiha
Sumber : kak Jie
Bahan2
1 ketul ubi kayu yg besar ~ (dapat anggaran 3 cawan ubi parut)
1 ½ cawan gula pasir
10 helai daun pandan ~ kisar dengan 2 cawan air dan ambil patinya.
sedikit pewarna hijau jika perlu
secubit garam

Cara Menyediakan
1. Ubi dikopek kulitnya (jangan dipotong) dan dibasuh bersih. Belah 2 untuk membuang urat tengahnya. Parut ubi sehingga habis. ( dapat anggaran 3 cawan ubi parut). (Boleh juga dikisar menggunakan blender tp pastikan juga uratnya dibuang terlebih dulu.)
2. Perahkan/ toskan air dari ubi parut tadi. Tak perlu terlalu kering. Perah sikit jer tapi kalau kisar campur air pastikan perah guna kain maslin sebab ubi terlalu halus.
3. Panaskan periuk kukus.
4. Campurkan parutan ubi, gula pasir, air daun pandan, garam & sedikit pewarna hijau sehingga rata.
5. Masukkan adunan ubi di dalam loyang dan kukus selama 30 minit.
6. Hidangkan bersama kuah / sos santan dengan cara scopping.

Sos Santan
Bahan2
1 kotak santan (200 ml) (nak lebih lemak boleh lebihkan santan lagi.. kurangkan sukatan air)
500 ml air
4 ~ 5 sudu besar tepong beras
2 sudu kecil rata garam (rasa dulu b4 tambah garam)
sehelai daun pandan ~ disimpul

Cara menyediakan
1. Bancuh tepong beras dengan sedikit air sehingga rata (ambil air dari 500 ml tadi). Tapiskan.
2. Campurkan santan, air & air bancuhan tepong beras, garam dan daun pandan dalam periuk.
3. Masak di api sederhana sehingga kuah menjadi pekat & masak.
4. Sedia untuk dihidangkan bersama kuih ubi yang dikukus tadi.


Kita buat Muffin nie untuk Izzati yg kebetulan balik pada cuti Merdeka.



Quote:
CHOCOLATE CHIPS MUFFIN

Bahan-bahan:

1 cawan butter
4 cawan gandum
3 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil garam
2 cawan chocolate chips
2 cawan gula
4 biji telur grade A
2 sudu besar vanila
1 cawan susu - (kita buat guna 2 sudu besar susu tepung Nespray je..bancuh)
1/2 cawan serbuk koko.

Caranya:

1)Dalam Mangkuk tapis dan gaulkan sekali tepung gandum,serbuk koko ,baking powder dan garam.
2)Ambil sedikit gandum gaulkan dalam Chocolate chips. Ketepikan
3)Putar gula dan butter dengan kelajuan sederhana selama 3-4 minit. Kemudian masukkan telur satu persatu dan putar hingga sebati kemudian masukkan esen vanila.
4)Kemudian perlahankan kelajuan pada speed yang rendah dan masukkan tepung gandum berselang seli dengan air susu agak-agak sebati dahlah.Jangan terlebih adun.Kemudian masukkan chocolate chips gaul rata.
5)Kemudian bubuh adunan dalam paper cup yg telah diletak dalam muffin pan dan taburkan diatasnya sedikit lagi chocolate chips dan kemudian bakar dalm oven 180'c selama 15-25 minit atau sehingga Muffin masak.


Ini pun buat untuk Izzati hari tu..nak buat balik kat UITM.


Resepi nie sama dengan resepi Kek Ana disebelah .

Buat lagi Cream Puff ..untuk Izzati makan masa berbuka.....hari tu tak sempat buat untuk dia..



Aduhai dah panjang pasal masakan nie aje ya..nanti sambung lagilah......

Ceritaku kali ini.....

Bulan Ramadan yang mulia ini adalah jugak pergi sembahyang terawih...taklah tiap2 hari kadang keadaan tak mengizinkan takdalah pergi.....



Ni ..curi-curi ambil gambar masa kat masjid.....





Melawat abangku Zali lagi di KPJ,Shah Alam.....kali ini keadaan abangku agak kritikal dan berada di ICU...jarinya kena potong satu lagi.....Risau juga dibuatnya dan rasa sedih bila tengok abangku masa nie....dia tak berapa sedar....(tapi kini dia dah beransur pulih dan diletakkan di Wad biasa semula)





Ini pula masa hantar Izzati nak balik S.Petani,Kedah ..naik Bas dari Klang Sentral.
Tak Sangka tengah masuk kat tempat menunggu tu..terdengar orang memanggil namaku..siapa pulak nie..rupanya kawan baikku yg lama tak jumpa Sal pun ada ..samalah dia pun nak menghantar anak sulungnya balik naik bas ke Johor.











Bas Izzati delay 1 jam ganti bas Lain(rosak) pukul 12.00 lebih baru berlepas.


Oklah cukup sampai disini....hingga bertemu lagi semoga kita semua diberkati di bulan Ramadan yang mulia ini....















Monday, 31-Aug-2009 20:21 Email | Share | | Bookmark
SALAM MERDEKA BUAT SEMUA RAKYAT MALAYSIA (52 TAHUN DAH)















Sunday, 30-Aug-2009 20:25 Email | Share | | Bookmark
KENDURI DOA SELAMAT RUMAH KAK ANA (15.08.2009)

Apam Eno Putih warnamu
Cara Berlauk
Cream Puff
View all 6 photos...




Entry kali ini belum lagi sentuh pasal aktiviti bulan puasa...tetapi tentang kencuri doa selamat dirumah kakakku Ana seminggu sebelum puasa dan juga buat anaknya Siti yang bakal melahirkan dan juga buat suaminya yang baru saja keluar dari IJN. Hampir sebulan lebih abang iparku ini keluar masuk IJN dan keadaannya agak baik sikit w/pun masih kelihatan lemah.

(15.08.2009).

Sebelum tu sepupu kita Normi dan ibunya Su Yah pun ada buat kenduri pada hari yang sama ..selepas zuhur dan Kak Ana kendurinya lepas Isyak. Normi ada tempah cara berlauk sebanyak 100 biji dan untuk rumah kakak pula aku buatkan Apam Eno dan Cream Puff.

Sibuk jugaklah hari tu buat 3 jenis kuih dalam kuantiti yang agak banyak........rasa penat sikit pasal dah lama relax kot....







Siapa yang nak cuba inilah resepinya.

Quote:
CARA BERLAUK INTI AYAM

Bahan-bahannya.

Untuk buat intinya:
1 Mangkuk isi ayam cincang (Ramli Burger)/Klu rajin kisar daging ayam sendiri.
100gm cili kering }
6 biji bawang merah } Tiga nie diblender.
1 biji bawang besar. }
2 cawan air atau lebih.
2 sudu besar garam - ikut rasa sendiri
6 sudu besar gula - boleh tambah lagi klu suka lebih manis
1 sudu kecil serbuk perasa
Minyak masak untuk menumis secukupnya.

Caranya:
Panaskan minyak. Masukkan bahan kisar tadi diikuti dua cawan air atau lebih..biarkan air mendidih dan sehingga naik minyak. Kacau sentiasa dan baru letak isi ayam dan
diikuti garam, gula dan kalau perlu tambahkan sedikit air lagi biarkan mendidih sehingga kering dan isi ayam pun empuk. Rasa apa yang patut dan terpulang kalau nak manis tambahkan lagi gula ,kalau nak masin tambahkan lagi garam dan sebagainya. Lepas tu tutup api .Sejatkan sambal isi ayam agar minyak tumisan jatuh kebawah. Gunakan ini untuk diletak dalam cara nanti. (Note : Proses ini lebih kurang 25-35minit)

Bahan untuk kulitnya:

6 cawan gandum
3 cawan santan
6 cawan air
3 biji telur
garam
pewarna kuning
serbuk rempah kari
Bawang goreng kalau suka (Letak selepas adunan diblend)

Hiasan
Daun Sup/Saderi
Cili merah

Caranya:
Blendkan/gaul rata semua bahan dan tapiskan.
Letak bawang goreng kalau suka.
Masukan sikit adunan dalam teko yang muncung panjang (senang nak tuang)
Panaskan acuan cara dan letakkan minyak.
Tuangkan adunan separuh acuan dulu dan kemudian masukkan inti sambal ayam tadi sesudu kecil
dan kemudian tuangkan adunan diatasnya hingga penuh dan kemudian letakkanlah cili merah yang dihiris tu bersama daun sup tadi. Tutupkan dengan tudung periuk nasi atau apa-apa penutup besi yang sesuai.
Bila agak dah masak...angkat penutup dan cungkilkan cara dengan lidi tajam atau pisau nipis panjang.Hidangkan.
(Dapat dalam anggaran : 100-120 biji (sarang kecil))


Ini pulak Apam Eno yang warna-warni



Ini yang warna putih semuanya.....



Quote:
Resepi APAM ENO
Sumber dari: Puan Norzailina Nordin

Bahannya:
2 1/4 cawan tepung beras
3/4 cawan gula
2 cawan air
1 cawan nasi sejuk
1 paket eno
1 1/2 keping ragi

Caranya:
Letakkan ragi didalam tapis kecil/ayak.Hancurkan dan tabur pada nasi. Gaul rata.
letak dalam bekas bertutup dan simpan selama 24 jam(buat tapai) (Note nak sedap simpan sampai 3 hari pun boleh).Lepas tu campurkan nasi dengan gula,tepung beras
dan air hingga sebati. Biar selama 6 jam.Masukkan Eno dan kacau sebentar. Bubuh pewarna jika suka.

Panaskan Pengukus,letak acuan yang sudah dilengser didalamnya. Panaskan selama
2-3 minit kemudian tuangkan adunan apam ke paras 3/4 penuh. Tutup pengukus dan
biar masak hingga nampak kembang. Sajikan dengan kelapa.


Ini pulak Cream Puff ...sebenarnya selalu buat tapi sesekali kita tunjjukkanlah ..makanan kegemaran ramai.....





Quote:
Cream Puff

Bahan utk kulit
70 gm marjerin
140 gm gandun red ross (kita guna gandum biasa aje cap sauh)
4 biji telur
200 ml air
1/4 sudu garam
1 sudu teh perisa vanila

Intinya:
1/2 cawan tepung Custard
1/2 cawan susu cair (ideal milk)
1 1/2 cawan air
1/2 tin jagung Cream
1/2 cawan gula (Lebih atau kurang pada yg suka manis dan tak suka manis)
sedikit garam.
Caranya:

cara-cara buat kulit - Puffnya
1. Masak air dgn garam, bila dah mendidih , masukkan marjerin.
2. Bila marjerin cair, masukkan gandum, kacau hingga sebati . Tutup api.
3. Kacau lagi adunan tadi hingga jadi doh seketul. Sejukkan.
4. Bila betul2 sejuk, masukkan kedalam mesin adunan, campurkan vanila dan telur. Putar hingga kembang.
5. Bila sudah kembang dan sebati masukan dalam piping beg, kalau hendak senang bulatkan dgn sudu pun boleh
6. Panaskan oven 180C dan bakar selama 15- 20 min atau hingga masak kembang.
7. Bila dah masak, angkat dan belah. (Bubuh inti)

Intinya:
Air dan susu cair campurkan dalam mangkuk dan kacau rata.
Masukkan gula dan garam kacau rata kemudian muasukkan tepung custard kacau rata.
Lepas tu masukkan jagung cream.
Jerang dan kacau atas api hingga sebati dan masak. (Jadi agak pekat)
Letakkan dalam Cream Puff yang dah dibelah.


Ini pula gambar yang sempat diambil masa kenduri malam tu.....

Jom layan







Ini pula gambar masa pergi IJN..melawat abang iparku dulu .....



Memandangkan esuk hari Kemerdekaan Malaysia yang 52 so untuk semua rakyat Malaysia "SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YANG KE 52" - 31.08.1957 -31.08.2009.









"MERDEKA" "MERDEKA" "MERDEKA"



Hargailah kemerdekaan ini dan ingatilah sejarah dulu...bagaimana sukarnya untuk mendapatkan negara yang merdeka....jadi usahlah dibiar fikiran dari terus dijajah
berfikirlah secara rasional dan bersatulah kita semua ,hindari perpecahan dan
hidup aman dan damai.




Sekian ..bertemu lagi...




--------------------------------------------------------------------





Saturday, 29-Aug-2009 18:54 Email | Share | | Bookmark
PERGINYA TAK KEMBALI LAGI......













[<<  <  1  2  3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net